Alexela-Logo

Alexelas nye mobilapp

Den nye mobilapp til Estlands førende energiselskab, Alexela, giver kunderne alle de værktøjer, der er nødvendige for hurtigt og nemt at få et overblik over alt, hvad der er vigtigt for dem – lige fra information om Alexelas tjenester til et overblik over de seneste transaktioner og forbrug.

Alexelas nye app giver kunderne det store overblik på mobilen

Den nye mobilapp til Estlands førende energiselskab, Alexela, giver kunderne alle de værktøjer, der er nødvendige for hurtigt og bekvemt at få et overblik over alt, hvad der er vigtigt for dem - lige fra information om Alexelas tjenester til et overblik over de seneste transaktioner og forbrug.

Udover at udvikle applikationens backend og integrationer med forskellige tjenester fik Uptime også til opgave at udvikle appens brugergrænseflade i samarbejde med Alexela og det digitale bureau ADM Interactive.

Uptime gik til projektet med en klar vision og forståelse: I en stadig mere mobilfokuseret verden har kunderne med deres smartphone brug for at få et hurtigt, klart og nemt overblik over alt, hvad der er vigtigt for dem.

Appen skulle give et overblik over Alexelas tjenester, vise kunderne deres transaktionshistorik og give dem et overblik over forbrugshistorik. Udover dette fik appen en funktion, der tilføjede muligheden for at begynde at navigere til nærmeste Alexela-tankstation eller dagligvarebutik med blot et par tryk på skærmen.

RANDO SIIMON

Forretningsudviklingschef, Uptime

Hvert projekt har sine udfordringer

Aleksandr Požidajev, der er Uptimes projektleder med ansvar for udviklingen af Alexelas nye mobilapp, har som med enhver udviklingsproces oplevet en række spændende udfordringer i arbejdet med at udvikle appen.

– Den største udfordring var at sikre problemfri drift mellem forskellige eksterne systemer og styringen af deres indbyrdes afhængigheder. Mobilappen binder f.eks. Alexelas tjenester sammen på flere områder for at give kunden en samlet oplevelse og mulighed for at se alle nødvendige oplysninger på et centralt sted, siger Aleksandr Požidajev.

Screenshot-2021-05-19-at-ww134946-1024x555-1

Uptimes projektleder forklarer videre, at for at nå dette mål var det blandt andet nødvendigt at integrere kundeoplysninger fra en CRM, oplysninger om transaktioner foretaget med brændstofkort i et brugerdefineret stykke software, oplysninger fra et CMS om selve servicestationerne og oplysninger om el- og gaskontrakter fra Alexelas eget specielle system. Ifølge Aleksandr Požidajev slutter arbejdet ikke her, da flere interessante funktioner vil blive tilføjet appen med tiden.

Det har været Alexelas mål at komme tættere på sine kunder ved at bruge og tilbyde en mobilapp, som kan skabe merværdi for dem. Tanel Viin, der er Alexelas it-manager, fortæller, at appen hjælper kunden med at spare værdifuld tid, og samtidig giver den et bedre overblik over alt, hvad der er vigtigt for kunden: Et overblik over placeringer, rabatter, kvitteringer og el- og gasregninger.

– Det, der gjorde projektet udfordrende, var, at mange forskellige verdener skulle væves sammen til en sammenhængende helhed: Elektricitet, brændstoffer og dagligvarebutikker, men også et fællesskabsprogram, hvor kunden kan bidrage med sin rabat på brændstof til at få plantet træer i lokalområdet eller andre steder. Arbejdet med vores mobilapp er bestemt ikke slut, det er en kontinuerlig proces, siger Tanel Viin.

Vigtige mål

  • Kombiner alt, hvad der er vigtigt for kunderne, i én sammenhængende app: Oplysninger om tjenester, forbrugshistorik, fakturering og kvitteringer.

  • Integrere forskellige systemer med den nye mobilapp, samtidig med at du sikrer pålidelighed og brugervenlighed.

 

Uptimes løsning

  • Backend-løsning er bygget på Azure Cloud, Azure DevOps CI/CD, .NET Core, PostgreSQL, Radish cache, RESTful API-integrationer, Application Insights, NGINX med flere.

  • Frontend-løsning er bygget på JavaScripts React; containere er bygget på basis af operativsystemer, dvs. Android-containeren ved hjælp af Java og iOS-containeren ved hjælp af Swift.

Appen gør det blandt andet muligt for brugeren at:

  • tilmelde sig Alexela’s Home Card, som gør det muligt at drage fordel af Alexelas loyalitetsprogram

  • hurtigt navigere til den nærmeste servicestation eller dagligvarebutik

  • spore og overvåge sin transaktionshistorik, fakturaer og home card-fordele

  • tilmelde sig el- og naturgastjenester

  • anmode om et besøg af Alexelas Fuel Taxi, som leverer brændstof til private boliger og virksomheder

  • deltage i fællesskabsprogrammet og derved reducere miljøpåvirkningen fra sine rejser

Vil du høre mere?

Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste IT-projekt.

kontakt johan

Johan Pedersen

Business Development Manager