logo

Digital kortløsning gør livet nemmere for jernbanerne

SLD Consult har produceret lokomotivsystemer i mange år, og i forbindelse med et nyt projekt havde virksomheden brug for en digital løsning til at lave elektroniske navigationskort til jernbaneinfrastrukturen.

Der fandtes allerede kort i jernbanesektoren, men ofte ikke i digitalt eller indbygget format. For at løse dette problem henvendte SLD Consult sig til Uptime med det formål at skabe en desktopapplikation, der ville give forskellige jernbaneselskaber mulighed for at lave navigationskort i et format, der passer til en indbygget computer.

Tilfredshed og et problemfrit samarbejde


Tilfredshed og et problemfrit samarbejde

- Slutresultatet er en applikation, der er nem og bekvem for brugeren at anvende, som er fremtidssikret, fungerer præcis som forventet og har en række muligheder for at tilføje forbedret funktionalitet, så den bliver endnu mere attraktiv, fortæller Priit Jõgi.

Indrek Süld, der er medlem af bestyrelsen for SLD Consult, giver Pritt Jõgi ret og bemærker, at applikationen allerede er blevet brugt af flere jernbaneselskaber, og tilbagemeldingen har været positiv. Samarbejdet med Uptime er forløbet godt og problemfrit.

- Uptimes softwareudviklere er professionelle og kan se det store billede i udviklingen af sådanne projekter, hvilket er afgørende for den samlede projektløsning og forudsætter, at tilføjelse af forskellige applikationer ikke skaber begrænsninger og ekstra arbejde med at rette fejl eller ændre basismodellen, siger Indrek Süld.

INDREK SÜLD

General Manager, SLD Consult

E-Map Creator – SLD railway navigation map editor

SLD Consult, der i mange år har produceret lokomotivsystemer til brug om bord på togene (VEPS), havde brug for en digital løsning til at lave elektroniske navigationskort til jernbaneinfrastrukturen.

Indtil for et par år siden var det almindeligt, at en lokomotivfører printede flere papirer, inden han eller hun påbegyndte hver rejse. Takket være SLD Consults VEPS-system og e-card-løsningen kan denne praksis ændres, da alle de nødvendige oplysninger for at navigere toget nu bliver vist korrekt i en indbygget computer.

SLD Consults indbyggede computersystem var allerede i stand til at give lokomotivføreren de vigtige informationer, han har brug for. Indtil nu har problemet været manglen på muligheden for at producere jernbanenavigationskort i realtid – kortene var tilgængelige, men ofte ikke i digitalt eller on-board format.

For at løse dette problem henvendte SLD Consult sig til Uptime med det formål at skabe en desktopapplikation, der ville give forskellige jernbaneselskaber mulighed for at lave navigationskort i et format, der passer til en indbygget computer.

Samtidig skulle den nye softwareløsning give det digitale kort mulighed for at vise alle de ønskede elementer, såsom kortlægning af objekter i omkredsen af ​​jernbanen og information til lokomotivernes interne kontrolsystemer (spor, restriktioner, objekter og alt andet, som lokomotivføreren kan støde på). Kortet skulle være kompatibelt med det indbyggede computersystem, som SLD Consult tilbyder.

Særlig udfordring med jernbaner

Priit Jõgi, der var ansvarlig for projektet hos Uptime, blev opmærksom på en række forskellige problemer ved oprettelsen af applikationen, hvoraf mange kun findes inden for jernbanesektoren. I forhold til et “normalt” GPS-system, hvor det næste kilometertal vil vise sig, når køretøjet har tilbagelagt 1000 meter, så er sagen meget mere kompliceret på jernbanen, da kilometerposten kan være meget fri, fx på 952 meter.

– Da forskellige restriktioner eller objekter kan starte eller være placeret ved en kilometerpost eller i et udefineret område mellem to poster, er det vigtigt, at kortet er i stand til at vise meget præcist, hvor et bestemt objekt befinder sig, og fra hvilket punkt en restriktion gælder. Det var vigtigt at tage disse forhold i betragtning ved oprettelse af applikationen, siger Priit Jõgi.

På samme måde kan en strækning af jernbanen have flere overlappende begrænsninger, og systemet skal kunne forstå, hvilken der er den vigtigste.

– Det oprettede navigationskort skal være smart nok til at forstå, hvilken af ​​restriktionerne der er den vigtigste og informere lokomotivføreren på det rigtige tidspunkt, forklarer Priit Jõgi.

I alt dette skulle Uptimes udviklingsteam huske på, at der kan være hundredvis af forskellige objekter på en jernbanestrækning, ruten skal kunne køres omvendt, og kort skal være nemme, bekvemme og hurtige at lave og redigere.

Kortadministratorer er ikke it-specialister, og derfor skal ændring af konfigurationsindstillingerne i systemet gøres så enkelt og mærkbart som muligt. Forskellige kontrolmekanismer skulle også udtænkes for at undgå enhver mulig menneskelig fejl ved kompileringen af ​​kortet.

En løsning skabt fra bunden

Da der ikke var en løsning på markedet til at lave jernbanenavigationskort, der kunne tilpasses SLD Consults ønsker, skabte Uptime en helt ny løsning fra bunden som kunne alt, hvad kunden ønskede.

Desktop-applikationen er i backend udviklet i Node, mens den intuitive og letforståelige frontend er udviklet med Vue. Hele systemet fungerer lokalt, hvilket betyder, at alle de data og komponenter, der er nødvendige for at køre applikationen, altid er tilgængelige for brugerne – også selvom enheden ikke er forbundet til internettet.

– Fordi applikationen er fuldstændig lokal, skulle der oprettes et relativt komplekst system af aktiveringsnøgler for at forhindre, at softwaren blev gengivet ulovligt. Det er ikke muligt at tale om en eksakt teknisk løsning her, men man kan med relativ sikkerhed sige, at ulovlig kopiering nu er ret lavt på listen over mulige problemer, siger Priit Jõgi.

Ud over et sofistikeret aktiveringssystem har Uptime også haft grænseflader med Maps-appen for at bekræfte de oplysninger, der er tilføjet kortet. En anden vigtig funktionalitet ved applikationen gør det muligt at importere koordinaterne for tidligere digitalt kortlagte ruter ved hjælp af CSV-filer, hvorefter systemet eksporterer det oprettede navigationskort som en binær fil, der kan læses af onboard-computeren.

Mål

  • Skab en softwareløsning, der giver dig mulighed for at oprette jernbanenavigationskort hurtigt og bekvemt.

  • Sørg for, at de oprettede kort er kompatible med det eksisterende indbyggede system.

  • Sørg for, at anti-piratløsningen fungerer korrekt, og at kopier er håndterbare.

 

Uptimes løsning

  • En løsning skabt fra bunden med mulighed for at markere alt, hvad der findes på jernbanerne på de kort, du laver.

  • Et system, der fungerer uden internetforbindelse og er nemt at bruge selv for mindre erfarne brugere.

  • Et sofistikeret aktiveringsnøglesystem, der sikrer, at der kun bruges ægte kopier.

Vil du høre mere?

Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste IT-projekt.