it

Sådan vælger du den rette IT-partner til dit softwareprojekt

Når et softwareudviklingsprojekt kræver ekstern assistance, er valget af en partner afgørende for et succesfuldt resultat. Men hvilke faktorer bør man fokusere på, når man vælger en partner?

Ifølge Raimo Seero, CTO hos Uptime, starter valget af en IT-partner ikke med at google forskellige udviklingsvirksomheder, men med at kortlægge virksomhedens behov. "Hvis du ikke præcist ved, hvad du ønsker af din fremtidige partner, er det ret svært at træffe et valg. Før du begynder at sammenligne forskellige virksomheder, skal du vide, hvad du vil have, da dette vil afgøre den bedste løsning og slutresultatet," forklarer han.

Ifølge Seero er det første, man skal overveje, om virksomheden har brug for at implementere et engangsprojekt eller en langsigtet partner, der er villig til at investere kontinuerligt i udviklingen. Mens nogle problemer kan løses med et færdigt produkt, udvikler andre sig over tid og kræver konstant pleje og en fleksibel tilgang.

"Kunden bør vide, om de leder efter en konsulent, der kan hjælpe dem med at få noget gjort på længere sigt, eller om de meget klart ved, hvad de vil have, og blot har brug for ekstra ressourcer eller kompetencer," tilføjer Seero.

"Ofte bliver denne form for intern research dog ikke udført, og man siger, at langsigtet support er unødvendig. Men så skal man være sikker på, at virksomheden har en specialist, der er villig til at investere mindst 80 % af sin tid i udviklingen de næste seks måneder," påpeger han.

Det handler også om forskellige personligheder, siger han – nogle kunder er tilfredse med fordele og ulemper ved et færdigt produkt, mens andre ønsker at konfigurere og tilpasse løsningen efter egne ønsker.

"Det afhænger også af valget af partner, da nogle fokuserer på færdige produkter, mens andre fokuserer på skræddersyede løsninger. Hvis du fortæller en IT-virksomhed, der specialiserer sig i engangsprojekter, at du har brug for at tilpasse løsningen løbende, kan forholdet blive kompliceret," forklarer Seero.

Man kan ikke argumentere mod erfaring

Når man vælger en specifik partner, anbefaler Seero at kigge på IT-virksomhedens tidligere erfaringer. "Hvis partneren har flere års erfaring på markedet og succesfulde projekter bag sig, er der større sandsynlighed for, at de kan håndtere dine behov," siger han.

På det estiske marked er det også værd at bede om anbefalinger og spørge folk, du kender, om de har haft erfaring med en IT-partner. "Hvis du ikke har været involveret i udviklingsarbejde før, vil du ikke kunne vurdere og sammenligne IT-partnere objektivt," siger Seero. "I dette tilfælde kan anbefalinger fra venner og bekendte være nyttige."

Når man sammenligner partnere, er det også vigtigt at være opmærksom på de teknologier og platforme, som IT-partneren bruger. "Med mindre kendte teknologier er der en risiko for, at når partnerskabet ophører, er der ingen andre, der kan vedligeholde og opdatere produktet," understreger Seero. "Fra et forretningsmæssigt synspunkt er dette en stor risiko, fordi når softwarestøtten ophører, kan nogle komponenter simpelthen stoppe med at fungere, og du skal starte udviklingen forfra."

Uptime anvender blandt andet .Net og Microsoft-løsninger, som er meget almindelige i Estland og har et stærkt lokalt fællesskab og support – hvilket sikrer, at kunder altid kan få hurtig og professionel hjælp, når det er nødvendigt.

Værdier er også vigtige

Ud over teknologiske kapabiliteter er det vigtigt, at virksomhedens og IT-partnerens værdier matcher. "Din opfattelse af prisen på en dags arbejde bør være nogenlunde den samme som partnerens. Samarbejdet bliver svært, hvis prisen på tjenesten virker urimeligt høj eller, omvendt, mistænkeligt lav," siger Seero.

Før man starter samarbejdet, anbefaler han at undersøge, hvordan uenigheder, der kan opstå under projektet, vil blive løst. Nogle virksomheder ønsker at præcisere alle mulige situationer i kontrakten, mens andre foretrækker en mere fleksibel tilgang. "Det er også værd at spørge om langsigtet support: Find ud af, hvad der sker, når projektet er afsluttet, og under hvilke betingelser partneren er villig til at fortsætte med at støtte dig," tilføjer Uptimes CTO.

I sidste ende siger Seero, at man ikke kan forudsige en partners kompetence fuldstændigt, så nogle gange er man nødt til bare at starte projektet og efter en måned vurdere, om man har fået det, man håbede på, for de penge, man har betalt. "Hvis det føles som om, der er blevet skabt nok værdi i slutningen af måneden, kan man fortsætte. Hvis ikke, er det værd at overveje at lede efter en anden partner," foreslår han.

Arbejde på computer

Brug for hjælp til digital transformation?

Kontakt os på + 45 70 20 69 59 eller info@uptimedevelopment.dk.

Vil du høre mere?

Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste IT-projekt.