Sådan bruger du dit IT-budget smartest

Har du oplevet IT-projekter, der sejler, skrider i budgettet og ikke kommer i mål til aftalt tid? Johan Pedersen, Business Development Manager i Uptime Development, giver dig i blogindlægget fem gode råd til, hvordan du bruger dit IT-budget bedst.

Har du oplevet IT-projekter, der sejler, skrider i budgettet og ikke kommer i mål til aftalt tid? Johan Pedersen, Business Development Manager i Uptime Development, giver dig i blogindlægget fem gode råd til, hvordan du bruger dit IT-budget bedst.

(1) Gem en 1/5 del af budgettet til projektjusteringer

Indrømmet. Det er ikke raketvidenskab. Men det giver rigtig god mening, at du matcher dit budget op mod de ønsker og krav, du har til løsningen. Her er det vigtigt, at du ikke går helt til kanten og afsætter hele budgettet i et hug.

Du bliver nemlig klogere undervejs i udviklingsprocessen, og nye muligheder og behov vil opstå. Derfor anbefaler jeg altid, at du gemmer 1/5 af budgettet til projektjusteringer. Det vil gøre det muligt for dig løbende at justere retningen på udviklingen af din IT-løsning.

Resultatet er et produkt, der rammer dit behov bedst muligt.

(2) Husk at afsætte penge til markedsføring

Som først projektleder og siden Business Development Manager har jeg flere gange oplevet, at vi har udviklet en genial app, der spiller 110 %. Problemet har bare været, at ingen brugere kendte til den, og at kunden ikke havde sat tilstrækkelige midler af til markedsføring.

Det er så ærgerligt, og i Uptime anbefaler vi altid, at du spørger et marketingbureau og får en prisindikation på, hvad det vil koste at markedsføre din løsning på Google, sociale medier og andre kanaler, der matcher dine brugere og kunder.

Prisen på markedsføring skal naturligvis indregnes i dit IT-budget fra dag ét, så du ikke misser chancen for at få en succesfuld investering på grund af manglende markedsføring.

(3) Sæt penge af til vedligeholdelse og drift

Husk at indregne driftsomkostninger til serveren i dit budget. Her er det vigtigt at finde en pålidelig hosting, hvor der er styr på IT-sikkerheden, backup og en løbende opdatering af serverne.

Langt de fleste IT-projekter kræver løbende udvikling, efter at løsningen er lanceret. Det gælder ikke mindst systemer med eksterne brugere. Her er der kontinuerligt behov for optimeringer og videreudvikling.

En god tommelfingerregel er, at du skal afsætte 25 % af budgettet på det indledende projekt til drift. Koster dit system eksempelvis 1.000.000 kr., anbefaler vi således, at du afsætter 250.000 kr. til drift og vedligehold. 

(4) God projektledelse er et fundament i al udvikling

Tag dig god tid til at finde den projektleder, der kan styre din udviklingsproces i mål. Samarbejder du med Uptime, sætter vores projektleder retningen og fastholder den, ligesom han sammensætter et stærkt team med specialistviden om lige nøjagtig den udfordring, du står med.

Med en dygtig projektleder i spidsen for dit udviklingsprojekt, får du udviklet den løsning, du har brug for, og som virker. Vi oplever ofte at overtage projekter, hvor ”funktionerne” er løbet løbsk. Konsekvensen er, at vi bruger lige så mange udviklingstimer på at fjerne dem, som det har taget at udvikle. Det undgår du, når du har en dygtig projektleder med om bord.

Gennem mange års projekterfaring ved vi, hvad der virker, og hvordan du bruger udviklingskronerne smartest, ligesom vi altid udfordrer dig på din forretningsmodel. Alt for ofte oplever vi nemlig projekter uden en gennemtænkt forretningsmodel, der sandsynliggør, hvordan du kan tjene penge på din investering. 

(5) Gå i markedet med en minimal variable product (MVP)

Langt de fleste af os har naturligvis ikke et ubegrænset IT-budget, når vi skal udvikle nye, smarte og intelligente IT-løsninger. I Uptime anbefaler vi derfor typisk, at du går i markedet med et produkt, der har lige nøjagtig de basisfunktioner, som er nødvendige for, at løsningen kan bruges af ”de tidlige kunder”.

Med afsæt i kundernes feedback kan du herefter udvikle løsningen i den retning, de efterspørger. Ved at udvikle efter principperne i MVP minimerer du risikoen for at spilde både tid og penge på udviklingen af funktioner, kunderne alligevel ikke bruger.

Samtidig er MVP udviklingen en smart løsning for dig, der er på jagt efter investorer. Med et forholdsvis smalt budget kan du få et produkt ud at leve, som potentielle investorer kan se, mærke og teste, inden de kaster investeringskroner efter dit IT-projekt.

Har du brug for hjælp til at nå i mål med dit IT-budget?

I Uptime rådgiver vi gerne vores kunder om, hvordan de får det optimale ud af deres IT-budget, når de vil udvikle nyt software, lave komplekse integrationer eller smarte apps.

Vi håber, at du er blevet en lille smule klogere ved at læse ”Sådan bruger du dit IT-budget smartest”. Har du spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Hvem er Johan Pedersen?

Johan Pedersen er projektleder i Uptiome Development. Han er 37 år og bor i Vejle. Johan er uddannet Cand.IT. fra Aarhus Universitet. Herudover har den veluddannede tidligere oversergent i Forsvaret en diplomuddannelse i ledelse, en bachelor i virksomhedskommunikation, IT & engelsk og en uddannelse som IT Supporter, ligesom han er certificeret i ITIL.

Løsninger vi har udviklet

Den nye mobilapp til Estlands førende energiselskab, Alexela, giver kunderne alle de værktøjer, der er nødvendige for hurtigt og nemt at få et overblik over alt, hvad der er vigtigt for dem – lige fra information om Alexelas tjenester til et overblik over de seneste transaktioner og forbrug.
MyDellos mål er at skabe en digital platform, der vil gøre bestilling og styring af forsendelsestjenester så enkel og nem som muligt for slutbrugeren. Uptime har som udviklingspartner gjort denne vision til virkelighed ved at udvikle en let skalerbar, robust og stærkt integreret applikation, der sikrer den bedst mulige brugeroplevelse for MyDellos kunder.

Johan Pedersen

Business Development Manager

Vil du høre mere?

Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste IT-projekt.