cover

Sådan når du i mål med scanner apps

Har du brug for en skræddersyet scanner app? Projektleder i Uptime Development, Mathias Jørgensen, gør dig i blogindlægget klogere på, hvordan du kommer i mål med udviklingen af en smart og intelligent app, der optimerer arbejdsprocesserne i din virksomhed.

Scanner apps bruges for eksempel i biografer, til lagerstyring og i transportbranchen, men inden en virksomhed begiver sig ud i et større it-projekt med en scanner app, skal behovene afklares, da man ellers rammer ved siden af målet.

– En scanner app er ikke bare et hyldeprodukt, da den skal dele data med de eksisterende systemer. Data skal for eksempel bruges af sælgere og økonomi- og marketingsafdelingen, og derfor er følgeproduktet til scanneren en masse software, siger Mathias Jørgensen, der er projektleder i Uptime Development.

Han og Uptime Development har bred erfaring i udvikling af scanner apps til fortrinsvis store og etablerede virksomheder, men også sammen med helt nye iværksættere, da Uptime Development er SMV-rådgiver under den statsstøttede Vækstfonden.

Uptime Development har for eksempel udviklet scanner apps som billetscanner i biografer, til lagerstyring, til registrering af rengøring og som transport app til chauffører. Det er kun fantasien, der sætter grænser, da der kan scannes alt fra eksempelvis QR-koder til stregkoder, billeder og objekter.

scanner app

Første skridt: Analyse og kvalificering

Oftest tagerBusiness Developer Johan Pedersen den indledende dialog med kunden, hvorefter et projektteam inddrages.

– Vi skal afklare, hvor langt projektet er i forhold til at kunne realiseres. Typisk laver vi en workshop, for at blive helt skarpe på virksomhedens behov og udfordringer. Ofte viser det sig, at det, som virksomheden beder os om, ikke er det, den har brug for. Vi havde for eksempel et regionshospital, der ønskede en app, som kunne reducere ventetiden for patienterne på skadestuen. Gennem workshoppen viste det sig, at behovet kunne løses ved at sende en sms i stedet for at udvikle til en app til 400.000 kr., fortæller Mathias Jørgensen.

For Uptime Development er det vigtigt, at kunden får den rigtige løsning, og at samarbejdet er baseret på gennemsigtighed og ærlighed.

– Hvis en scanner app viser sig at være en dårlig løsning, så siger vi det til kunden. Vi vil hellere lave det rigtige produkt og tænke på kundens succes end blot at tænke på vores egen økonomi. Ærlighed gælder også, hvis det i analysefasen viser sig, at et produkt ikke ligger til os. Så sender vi kunden videre til en anden it-virksomhed, siger Mathias Jørgensen.

Uptime's projektleder, Mathias Jørgensen

Et langt samarbejde med tillid

Analysefasen skal afklare, om it-projektet er modent til at kunne realiseres. Nogle virksomheder er meget langt, mens andre er på idéstadiet. Det kan også vise sig, at projektet skal deles op i mindre dele. Lige så vigtigt er det, at virksomheden har økonomien på plads.

– Vi ønsker et længerevarende samarbejde med vores kunder, hvor det ikke blot er en enkel løsning, vi leverer. Kunderne skal typisk have et årligt it-budget på mindst 200.000 kr., før samarbejdet bliver en succes, forklarer Mathias Jørgensen.

Langt de fleste af Uptime Developments kunder har været hos it-virksomheden i 5 år eller længere. Det giver et godt kendskab til hinanden og en stor fordel, når der for eksempel skal tænkes i nye it-løsninger.

– Vores filosofi er, at jo bedre vi kender kunderne, desto bedre løsninger kan vi levere. Når vi følger produktet og virksomheden gennem længere tid, kender vi efterhånden forholdene så godt, at vi og vores udviklere kan tage de rigtige beslutninger for kunden. Det skaber et tillidsbånd, som kan være afsæt for nye it-tiltag, der kan optimere og udvikle virksomheden, siger Mathias Jørgensen.

Møde mellem Nicklas, Maria og Mathias P

Andet skridt: Projektbeskrivelsen

Når analysefasen har skabt grobund for et projekt omkring en scanner app, går næste fase ud på at konkretisere behovene hos virksomheden, så det bliver soleklart hvilket produkt, der skal løse dens behov.

– Sammen med en større rengøringsvirksomhed, har vi udviklet en scanner app, der synliggør hvor og hvornår et område er gjort rent for både virksomheden, medarbejderne og kunden. Det giver den ønskede gennemsigtighed for alle parter og var løsningen på virksomhedens behov, forklarer Mathias Jørgensen.

Som projektleder er han ansvarlig for at beskrive projektet og lave en plan for, hvordan det bliver til virkelighed.

 – Vi laver en produkt- og leveranceplan og estimerer opgaven, der brydes ned i mindre dele. Budgettet skal på plads og vi aftaler, hvordan processen, der ofte tager 3 måneder, skal forløbe. Lige som kunden stiller krav til os, så stiller vi krav til kunden om, at vi løbende kommunikerer undervejs i processen. Hvis vi får opgaven og først mødes, når scanner appen er færdig, så vil det være svært at lave selv små ændringer, da det ofte er dem, der binder det hele sammen, understreger Mathias Jørgensen.

Tredje skridt: Det agile udviklingsprojekt

I selve udviklingsfasen er en udvikler og Mathias Jørgensen typisk på opgaven og i tæt dialog med kunden.

– Alle kunder og projekter er forskellige, men et forløb kan for eksempel være, at vi i starten har et møde med kunden hver tredje dag. Senere bliver det ugentligt, og det fortsætter løbende med mindst én status om måneden. Samtidig med møderne tester kunden undervejs appen som bruger, og vi tester den som udviklere. Vi har 3 testmiljøer, som er et udviklings-, bruger- og livemiljø, der alle er med til at styrke og forbedre appen, inden den for alvor går i luften, siger Mathias Jørgensen.

Efter omkring 3 måneders udvikling af scanner appen går omkring 30 % af appen live. Det vil sige, at den afprøves i et lukket testmiljø, hvor feedback indsamles, inden kunden og Uptime Development bliver enige om at lægge produktet ud til brugerne.

– Når scanner appen er taget i brug, har vi en fase på en måneds tid, hvor det typisk vil være kunderne og brugerne, der kommer med fejl og idéer. Dem justerer vi på, og ofte afføder responsen nye opgaver, der kan forbedre scanner appen eller helt andre it-projekter, hvor vi dykker dybere ned i virksomhedens it-behov og udfordringer, fortæller Mathias Jørgensen.

peger_på_skærm

Rådgivning skaber udvikling

Uptime Development har bred erfaring i at udvikle scanner apps for større virksomheder, der kan indgå i et årelangt partnerskab, men det er også lykkedes at få iværksættere til at blomstre som tilfældet er hos en upcoming iværksætter, der arbejder med at autogenere adresser i forbindelse med udbringning af blomster.

– Vi synes, at det unikke ved os i Uptime Development er, at vi involverer os meget i kundernes forretning. Vi er dedikerede til vores arbejde og læner os tilfredse tilbage i stolen, når vi kan sætte vores kompetencer i spil i forhold til kundens ønsker. Samtidig er vi ærlige, og vores arbejde er for eksempel helt transparent i forhold til vores tidsforbrug. Generelt nyder vi bare at gå i dialog med kunderne og udfordre dem og os selv, for det skaber udvikling og værdifulde scanner apps, understreger Mathias Jørgensen.

Overvejer du at få udviklet en scanner app? 
Tag en snak med Business Development Manager Johan Pedersen og kom i mål med dit IT-projekt.

+45 25 99 87 40
johan.pedersen@uptimedevelopment.dk